7/02/2009

Sesudah Cetakan Kelima Salju Sakinah

"Ku hadiahkan jambangan mukhlis, muhsin, ihsanat, ittifak ini yang disatukan dlm hidangan yang nyedar dan nyenyak agar satu tuntutan imej tauladan suci terbentuk buat kita semua."

Selepas lima belas bulan Salju Sakinah berada di pasaran dan berjaya dicetak buat kali kelima, petang tadi saya menerima sebuah tesis atau projek ilmiah seorang bakal graduan UKM. Rupanya novel SS telah menjadi subjek kajiannya bagi mendapatkan Ijazah Sarjanamuda Pengajian Islam (Dakwah dan Kepimpinan).

Saya sendiri teruja. Tidak menyangka pertolongan yang sedikit menerusi e-mel dahulu dibalas dengan sebuah tesis yang sempurna. Tidak menduga novel bersiri yang saya tulis dengan penuh siksa sepanjang tahun 2005 mendapat perhatian yang tidak sedikit oleh pembaca dan sarjana. Saya kira SS bukanlah karya terbaik saya setakat ini. Saya lebih menyenangi Rona Bosphorus yang jauh menjelajah ke Istanbul dan mendepani pengaruh Yahudi. Namun pakej yang diberikan kepada SS ternyata istimewa lantas saya reda dengan pemberian-Nya.

Saya membelek-belek naskhah tesis berkulit hijau yang bertaip kemas. Judulnya juga menarik: Mesej Dakwah dalam Novel Ayat-ayat Cinta dan Novel Salju Sakinah.

0 komentar: