5/19/2009

Suara Hati Seorang Siswa

Mengapa novel ini menjadi pilihan?

Entah. Tiada jawapan tepat yang dapat aku beri. Namun mungkin kerana peribadi penulis ini yang menyebabkan aku memilih. Zaid Akhtar merupakan seorang yang berkelulusan Bahasa Arab daripada Universiti Yarmouk, Jordan. Kini beliau menjadi guru Bahasa Arab di sekolah di mana beliau menuntut ketika sekolah menengah dahulu iaitu di Sek Men Agama Segamat.

Sepertiga membaca novel ini aku merasa cukup seronok walaupun watak utamanya adalah seorang muslimah cekal bernama Sumayyah. Aku merasa teruja kerana latar belakang cerita yang bermula di Jordan semasa Sumayyah belajar seterusnya balik ke kampung di Seggarang setelah tamat pengajian seolah-olah dapat aku rasai sendiri.

Pertama mungkin kerana ketika ini aku sendiri melalui kehidupan sebagai seorang mahasiswa. Maka sedikit sebanyak apa yang dilalui oleh watak utama ini ada kena mengena dengan kehidupanku di kampus. Kedua kerana kampung Sumayyah berada di Senggarang. Tempat ini tidak jauh dari kampusku di Parit Raja. Maka beberapa tempat yang disebut oleh penulis dapat aku selami dan hayati.


Aku menyesyorkan kepada peminat novel untuk memiliki senaskah hasil tulisan yang bermutu ini. Sekurang-kurangnya bagi aku ada terselit suatu semangat motivasi daripada penceritaan kisah Sumayyah yang tabah menghadapi segala cabaran dalam hidup.

Baca lanjut tulisan siswa UTHM ini di sini

0 komentar: