10/31/2005

Rona Bosphorus


Rona Bosphorus
Novel kedua penulis
Pemenang Kedua Hadiah Sastera Kumpulan Utusan 2002
Terbitan: UPND (2003)
Tema: Remaja Islamik
Latar: Istanbul, Turki
Kata-kata padat editor: Hidup, walau di bawah langit mana pun, penuh rona - pedang uji buat menentukan darjah kematangan insan, apatah insan muda remaja. Afham dan Amal Hayati, dua siswazah Jordan yang tidah pernah bertemu juga sama-sama belum bersedia kembali ke tanah air membawa hati dan tekad ke Turki, sebuah negara dua benua yang dipisahkan oleh selat kecil indah, simbolis - Bosphorus - yang pancarona, terlalu! Melanjutkan pengajian, menebarkan ilmu di madrasah, bertemi Emine, Ilhan Yakin, Erfan mereka terpanggil mengambil peranan demi mempertahankan prinsip dan tanggungjawab. Rona Bosphorus - kisah anak Malaysia di perantauan rencam rona rindu dan ceria, rona dura dan bahagia; gemilang rona sejarah, semarak rona insaf.

5 komentar:

Maryam said...

yang ni pun best jugak.... tak sabar nak dapatkan salju sakinah pulak...

Anonymous said...

yup,sy sokong!! yg ni pun best, tp sy lg suka sesegar nailofar..

Anonymous said...

pandangan 1st masa baca novel ni...novel ni tak dpt lawan sesegar nailofar
tapi ttp best dan bermakna...
ex-madarsah idrisiah 2000-2003

Anonymous said...

assalamualaikum..
Rona Bhosphorus best!! Sesegar Nailofar pun best...dua-dua dah baca...tunggu Salju Sakinah lak... tak sabarnya...Teruskan berkarya ustaz. selamat maju jaya

Anonymous said...

buku ni sgt best. Saya almost jadikan buku ni bahan kajian, tp sebab ada persamaan dgn my senior, tak jadi guna. Buku ni dapat membuka minda kita terhadap dunia sekarang yang makin tidak adil terhadap ISLAM.

DOIN DA'WA, INSYAALLAH.